Mali bevalt bij ons!

Onze eerste week in Koutienso!

Ani cé (Goeiedag!)

We zijn de eerste stageweek goed begonnen. Ilse volgde een vrouw in arbeid. We hadden alle drie het vermoeden dat het wel eens een tweeling zou kunnen zijn, de buik was immers groter dan we hier normaal verwachten. Wanneer de vrouw begon te persen, kwam er in plaats van een hoofd een stuit, en daarmee had Ilse haar eerste stuitbevalling gedaan. Ons vroedvrouweninstinct klopte, er volgde nog eentje! En zo had ook Ruth haar eerste Afrikaanse bevalling! Mama en de twee baby's stellen het goed.

Na een bevalling spelen we soms voor sinterklaas, we delen mutsjes en kleedjes uit. Deze week hebben we ook ons medisch materiaal gedeponeerd op de farmacie (paracetamol, zwangerschapsvitaminen, verdovingsspray, ...). Dankzij sponsors hebben we dit allemaal kunnen meenemen. Hiervoor waren de mensen erg dankbaar.

Deze week deden we onze eerste nachtshiften, de ene al wat vruchtbaarder dan de andere. Tijdens de nachten slapen we langs de verloskamer. We hebben hier veel gezelschap, buiten het gehuil van de baby's horen we ook de gekko's onder de kast en de andere dieren (ezels, hanen, kippen, geiten....) buiten.

Iedere dinsdag worden er prenatale consultaties in het dispensarium gehouden. Vele vrouwen uit de nabijgelegen dorpen laten hier hun zwangerschap opvolgen. We werden onmiddellijk ingeschakeld en konden onze basic vroedvrouwentechnieken oefenen. We deden volgende onderzoeken: luisteren naar de harttonen met een hoorn van pinard, de fundushoogte meten, vragen naar kindsbewegingen, handgrepen voor de ligging van het kindje, bloeddruk en gewicht.

En terwijl leerden we een paar woordjes Bambara:

• Lamaga: zijn er kindsbewegingen?
  • Woeli: sta op
  • I da: ga liggen
  • A'kajn: zeer goed
  • ...

Vrijdag is Ruth met de matrone meegegaan op de brommer naar een plaatselijk dorpje. Daar hebben ze samen consultaties gedaan bij zwangere vrouwen. Ze zaten onder een afdakje en kregen voortdurend gezelschap van geiten, ezels en kippen. Er kwamen vaak kindjes aan Ruth's arm aaien. Ze konden hun ogen niet geloven. Het woord Toebaboe is vaak gevallen! Het was een hele belevenis. Zeker voor herhaling vatbaar!

Na de eerste volledige stageweek, kunnen ze eindelijk Ilse haar naam half uitspreken. De komende 7 weken wordt zij aangesproken als 'iels'. Sara en Ruth zijn duidelijk makkelijker om uit spreken. De matrones roepen meestal gewoon Sara of Ruth en hopen dat er iemand opstaat 's nachts.

Het leven zoals het is, het klooster:

• Om half 7 worden we gewekt door biddende zusters, balkende ezels, kraaiende hanen, 'tokkende hagedissen'...
  • 7 uur ontbijt
  • Om 8 uur start onze werkdag in het dispensarium
  • 13 uur: gebedje en middageten, zeer lekker ;) en de daarbij horende berg afwas!
  • Daarna een dutje doen ofwel een bevallinkje doen tussendoor, ofwel stiekem lekkere pudding proberen te maken, maar dan toch betrapt worden!
  • Daarna doen wij handmatig de was (1x per week)
  • Voor een douche, halen we water uit de put. Dit is namelijk aangenamer dan het water uit de kraan.
  • Om 19 uur: gebedje en maaltijd. Na elke maaltijd horen we soms een muisje piepen. Dit is het 'huisdiertje' van het klooster. Haar naam is Sofie!
  • Als we tussendoor eens naar de toiletten moeten, moeten we eerst op zoek gaan naar een lichtbron(koplamp), onze emmer vullen, uitzoeken wie er reeds aanwezig is op toilet (hagedissen, muggen, spinnen, kakkerlakken...) en na de boodschap doorspoelen.
  • 's avonds samen met Kathelijne een babbeltje doen of filmpje kijken.

De busrit naar Ségou: na een uur wachten, kwam er eindelijk een bus opdagen. Toen we opstapte, zagen we dat het vervoermiddel het woord 'bus' niet waardig was. Na 2uur hoorden we een enorme knal, waarna de chauffeur de controle over het voertuig verloor. We waren erg geschrokken, maar gelukkig kwam de bus enkele meters verder tot stilstand. De mannen deden hun uiterste best om de band te vervangen.

Eenmaal aangekomen in Ségou, weliswaar 2uur later dan verwacht, hebben we lekker gegeten, gezwommen. 's Avonds genoten we van de zonsondergang aan de Niger.

Het goede nieuws is dat we alle drie geslaagd zijn op het vorig blok! J

Totaal van de bevallingen:

Kanbé (tot ziens)

Sara, Ruth & Ilse

Mama en papa van Ruth, An en Bart

Ani cé
Het is iedere keer weer uitkijken naar het nieuwe verhaal met bijhorende foto's op jullie blog.
We zijn er zeker van dat jullie het harde leven van de vrouwen in Koutienso en omgeving toch enigszins kunnen verzachten. De baby's die onder jullie deskundige leiding ter wereld komen, krijgen zeker een extra kans. Zoek een goed evenwicht tussen jullie intensieve stage-activiteiten en de (beperkte) ontspanningsmogelijkheden. Voor de mensen in Mali betekenen jullie iets!
We wensen jullie nog een veilige terugreis naar Koutienso!

Dorien Loots

Heey meisjes !

Eindelijk nog eens een verhaaltje en foto's !
Het is best wel wennen, zo een hele week moeten wachten :) maar ik lees altijd met heel veel plezier jullie verhaal en kijk super graag naar de foto's ! maar waaw inderdaad, die klapband :o hoe zag die er uit !

Ik ben heel blij dat het daar zo goed gaat, en jullie al jullie huisdieren zo goed verzorgen .. :p

Hebben jullie al veel in ons boekje geschreven?

Hier in België is het ondertussen weer aan het regenen.. wat ben ik toch een beetje jaloers als ik jullie zo in topjes zie staan ! :o

Ale schattekes, nog heeel veel plezier daar en tot het volgende verhaaltje !

Kusss

Jill Smets

dag les sages,
als ik de foto's zie bekruipt me melancholie... naar de zachte mensen en de kleine baby's. En inderdaad : de verloskamer biedt onvoorspelbaarheid.
Zien jullie kansen tot het illustreren van uw bachelorproef?
Hou vol, keep the spirit.

Mark

Dag Ilse, jullie doen dat daar goed blijkbaar. En wat een ervaring. Proficiat ook met jullie studie resultaat. Voor de tweeling hadden ze blijkbaar maar 1 pakje bij: muts voor de ene en bloesje voor de andere dan maar...
Doen jullie zo verder en geniet van het mooie land.
Groetjes van Mark Gerda en al de kids

Igna De Raes

Hey hey !!

Wat een belevenissen allemaal, amai !! Denk toch wel dat er velen een tikkeltje jaloers zullen zijn hoor!!
Jullie doen het daar heel goed, en wat fijn dat het zo'n lieve mensen zijn daar! En ook wat een mooie baby's zeg!!
Geniet er zeker van met alle teugen!!
Ma Sara ik mis u toch ook wel hoor !! :)

Groetjes uit het triestige regenachtige herk! : p
Xx Igna

Nico en Caroline

Hey Sariiiii,

het is fijn om regelmatig wat foto's te zien want we missen je toch wel hoor! Ongetwijfeld zijn er al heel wat gevoelens de revue gepasseerd bij jou. Hopelijk geniet je van je verblijf in Mali. Ongetwijfeld geven de baby's je een geweldig gevoel. En de mama's zijn jullie ongelooflijk dankbaar. Je bent voor hen een engeltje. Een echt blond engeltje :-) We gaan allemaal aan de kant moeten als je terugkomt want je gaat als een supersterke madam terugkomen. You go girl!!! We denken aan je !!!

Tante

Hallo Ise,
Mooie verhalen ,daar valt vanalles te beleven !!!Het is bijzondere ervaring !
De gekko's kunnen je wakker houden ,het doet mij terug denken aan de brousse in Nieuw -Calidedonie !!!
Je hoort en ziet ze overal !!!
Groetjes vanuit Miskom xxxTante

Marileen Rudi Lies en Miet

Wij genieten van jullie vehalen en de mooie foto's van een mooi land en jullie werk daar
Geniet er nog van en tot schrijfs
groetjes Borgers uit Zoutleeuw

Alicia

Hey ladies!

Zo te lezen gaat alles in Koutienso zijn gewone gangetje!
Ik hoop dat jullie zich al goed hebben kunnen aanpassen?
Zoals ik al op Kathelijne haar blog gezet heb: Ik mis Mali!!

Doe da nog hééél goed daar! En blijven bloggen hé ;)

Maïte aka Kadia

Hey,

zo te horen gaat het jullie daar heel goed.
Leuk om foto's te zien van Pascal ( toch Pappou zijn zoontje). Ik heb hem op de wereld gezet. Dus is wel leuk om nu dat flinke kereltje te zien.

Nog eens merci voor mij te helpen zuster Suzy aan de lijn te krijgen.

Kanbé xxxx

michel lathouwers

Het is fijn Sara om aldat nieuws telezen en zeker die foto's, het is prachtig wat julie daar allemaal doen.
Tot volgende week met veel nieuws,groeten van uit diepenbeek daaaaaaaaaaag

Marie Pacolet

Hallo jullie daar achter,
Hopelijk genieten jullie er even hard van dan ik!
Ik mis Mali, ik mis het dispensarium en Symphorosa, Suzy en Jeaninne.
Probeer hier de draad weer op te pikken, maar het is niet evident. Moet dringend mijn eindwerk afmaken en sta nog in Mali-modus...
Maak er iets fantastische van!
Ik denk vaak aan jullie allen.
Kusjes,
Marie

jenny spiessens

Hallo meisjes, samen met jullie familie maak ik mij ongerust over de situatie NA de staatsgreep in Mali.
Goed te horen dat de ambassade zich bezighoudt met jullie veiligheid. Hopelijk wordt het weer rustig zodat jullie zonder veel problemen verder kunnen werken in het project. Het woordje AVONTUUR is wel echt van toepassing bij jullie reis. De extreme droogte zal ook alles wel bemoeilijken. Jullie zullen dit misschien niet onmiddellijk kunnen lezen...maar wens jullie goede moed, creativiteit en veel vriendschap in de moeilijke momenten. Ik denk aan jullie en duim dat alles goed komt!!!
Lieve groetjes, Jenny

olga

Hoi Sara en vriendinnen,
Ik heb jullie reisverhaal gevolgd , maar ik ben toch wel geschrokken van de onrusten in mali. Hopelijk ondervinden jullie daar niet te veel van en kunnen jullie je fantastisch werk gewoon verderzetten.
Groetjes Olga