Mali bevalt bij ons!

Week 3 & 4

Hallo allemaal!

Deze week (week 3) was redelijk rustig. We hebben maar enkele bevallingen kunnen doen en hebben voor de rest andere consultaties mee gevolgd. Hier hebben we toch wel even onze ogen open getrokken. Vooral de consultaties bij de 'tandarts' zullen ons zeker bij blijven. We mogen van geluk spreken met de gezondheidszorg in België.

In onze vrije tijd zijn we Josephine gaan helpen met het wassen van de kindjes. Het was wel grappig om te zien dat alle kindjes zich spontaan begonnen uit te kleden toen de badjes werden klaargezet. We werden onmiddellijk ingeschakeld en zowel de kinderen als wij hebben er erg van genoten.

De warmte heeft ons wel parten gespeeld, de laatste nacht besloten Ilse en Ruth om buiten te slapen. Dit heeft hen erg veel deugd gedaan. Zeker voor herhaling vatbaar.

Dit weekend hebben we opnieuw doorgebracht in Ségou. Deze keer zijn we echter op vrijdag al vertrokken. De busrit is goed meegevallen, we werden zelfs vergezeld door een schaap!

Zaterdagvoormiddag werden we door enkele Touaregs uitgenodigd om thee te komen drinken. Het is hier de gewoonte dat men van eenzelfde pakje thee drie keer drinkt.

• «Amert comme la morte» of «Fort comme l'homme»: deze proeft erg bitter. Hij zou goed helpen tegen hoofdpijn.
  • «Douce comme la vie»: voor deze thee gebruikt men dezelfde kruiden, maar met nieuw water. Er wordt ook meer suiker toegevoegd. Hierdoor smaakt deze minder bitter. Deze thee zou goed zijn voor het geheugen.
  • «Sucré comme l'amour»: deze viel bij ons het meest in de smaak omwille van zijn zoete smaak. Hij zou goed zijn tegen vermoeidheid.

Tijdens het thee drinken, werden we geëntertaind met muziek, zang en dans!

Door dit bezoekje hebben we weer een nieuwe kant van Mali leren kennen!

In de namiddag hebben we een boottocht gemaakt met de Pinas naar het pottenbakkersdorpje, Kalabugu. Hier kregen we een rondleiding van Moulay, onze gids. We maakten kennis met de plaatselijke manier van pottenbakken. Zoals altijd waren het de vrouwen die aan het werk waren. Wanneer we aan onze gids vroegen waarom we geen enkele man aan het werk zagen, antwoordde hij ons: 'Het is nu niet de moment voor de mannen om te werken'.

Als de potten gebakken zijn, worden ze op elkaar gestapeld en toegedekt met takken en stro. Daarna wordt dit alles in brand gestoken. Zo krijgen ze hun originele kleur.

Op de terugweg naar Ségou hebben we van op het dak van de boot genoten van het uitzicht en de zonsondergang.

In week 4 merken we een enorme ommezwaai in de verloskamer. Er zijn veel meer bevallingen dan afgelopen weken. Maandag en woensdag zijn er zelfs 2 vrouwen gelijktijdig bevallen. Maandag beviel een vrouw op de verlostafel en de andere op een houten plank, in de kamer langs de verloskamer. Op woensdag beviel de tweede vrouw zelfs op de grond. Door een goede samenwerking van ons drieën is alles tot een goed einde gekomen!

Wist je dat:

• Het hier in Mali ook kan regenen? Tegen onze verwachtingen in hebben we het hier zelfs even koud gehad.
  • Niet begroeten hier erg onbeleefd is en dat mensen je daar zelfs op aan spreken?
  • Wij het hier opnemen voor de dieren: de hond stiekem brood geven, een gekko die vastzit in het hek helpen, ...
  • We er zelfs een klein broertje bij hebben, Pascal (een weeskindje die hier met zijn oma verblijft).
  • Je na de douche terug nat bent? Niet van het water, maar van het zweet.
  • Je hier elke dag de kleine dingen die we thuis hebben meer en meer leert waarderen.
  • De zwangere vrouwen hier erg moedig zijn. Ze staan er helemaal alleen voor en toch hoor je hen niet klagen. Hier kunnen we alleen maar veel respect voor hebben.
  • De ‘frigo' momenteel op 23°C staat en de ‘diepvries' op 4°C?
  • De meeste geconsumeerde voedingsmiddelen hier zijn: water, la vache qui rit, brood (soms uitgedroogd en soms ook wel eens nat) en tomaten.
  • Iedereen zijn eigen plaatsje heeft waar zij het beste bereik heeft.
  • 'Ons frans er elke dach op voorruit gaadt en dat ons nederlands hier erch onder leid'. J
  • We op woensdag in het Nederlands moeten bidden en dat we dan altijd even moeten nadenken over hoe het gebedje ook alweer ging.
  • Onze kok, Djibril, al eens graag een grapje met ons uithaalt. Er komt bijna altijd water bij te pas. Verkoeling tegen de hitte.
  • Het op 8 maart de internationale dag voor de vrouw en kinderen was?
  • Een bushalte hier bestaat uit gewoon een bankje dat de plaatselijke bevolking komt brengen als ze je zien staan?
  • We hier zelfs een keer een haaknaald gebruikt hebben om vliezen te breken? Dit omdat er door de vele bevallingen een tekort aan steriel materiaal was.
  • Een cordon bleu hier een stuk vlees is met een la vache qui rit kaasje op?
  • We op de terugreis van Ségou een discussie zijn aangegaan met mannen over: vrouwenrechten, besnijdenis, trouwen, kinderen krijgen, polygamie... Dit gaf ons een heel andere kijk op de Malinese cultuur.
  • We al 1/2 van ons avontuur achter de rug hebben en dat we het hier nog erg naar onze zin hebben?
  • De aankomst van ooievaars hier, wijst dat het regenseizoen gaat beginnen?

Kanbé!

Groetjes vanuit het warme Mali! J