Mali bevalt bij ons!

Voorbereidingen

Hallo allemaal,

Terwijl de temperaturen hier zakken tot onder het nulpunt, kijken wij al uit naar ons groot avontuur! Over een maand vertrekken wij naar het warme Mali in Afrika!
Vooraleer we kunnen vertrekken, hebben wij al wat werk moeten verzetten.

• Het begon vorig academiejaar met de spannende selectieproeven voor deze buitenlandse stage: het schrijven van een motivatiebrief en een selectiegesprek in het Frans, de voertaal van Mali.
  • In september 2011 mochten we dan ons vliegtuigticket boeken. We vertrekken op maandag 20 februari met de TGV vanuit Brussel-Zuid naar de luchthaven Charles de Gaulle nabij Parijs. Van daaruit vliegen we naar Bamako, de hoofdstad van Mali! (verder verslag volgt nog natuurlijk)
  • We hebben ook een beursaanvraag moeten indienen. Dit hield in dat we een uitgebreid dossier moesten samenstellen inhet Frans! Dit was een hele karwei, die uren in beslag heeft genomen! Hierbij willen we toch een aantal mensen bedanken voor hun hulp: Ilse kon rekenen op Juul, Ruth kreeg hulp van haar mama, van Carine en van Klaas. Sara kreeg de geweldige hulp van Zr.Marie-Guy! Nu is het nog afwachten of we een beurs toegewezen krijgen of niet ...
  • Ook ons eindwerk/bachelorproef is ondertussen al ver gevorderd. Het was even tandjes bijten, maar het is ons allemaal gelukt.
  • Onze internationale reispassen hebben we al, we wachten enkel op ons visum en dat verloopt niet zo vlot als we gedacht hadden!
  • Om ons te beschermen tegen malaria, moeten we malariatabletten nemen. Via verschillende kranten hebben we Malaronepilletjes kunnen verzamelen en hiervoor danken we de mensen die enthousiast gereageerd hebben!
  • In het Tropisch Instituut in Hasselt hebben we de eerste drie vaccinaties gekregen en de andere inentingen gebeuren bij de huisarts.
  • We hebben ook al sponsorgeld ingezameld en er zijn veel mensen die ons hierbij geholpen hebben! Met dit ingezamelde geld zullen we medisch materiaal kunnen aankopen en zo de plaatselijke bevolking en het gezondheidscentrum in Mali steunen.
  • Omdat we elke mama en haar pasgeboren baby een setje babykleren willen meegeven, hebben we contact opgenomen met een aantal babykledingwinkels. JBC reageerde en schonk een hele doos met prachtigekleedjes!
  • De familie Royackers-Kerkhofs schonk heel wat medisch materiaal. Heel erg bedankt hiervoor!

Tenslotte willen we Valerie en Ine bedanken voor alle goede tips die zij ons gegeven hebben. Aan iedereen die een pen van ons gekocht heeft (en dat zijn er zeer veel) ‘dank u wel'! Mevrouw Mia Vankerkom van schoonheidsinstituut Muscariin Maaseik heeft ons erg goed geholpen door het verkopen van pennen, chocolade enschoonheidsproducten.Met deopbrengst van alle acties kunnen we de situatie in het gezondheidscentrum zeker weer wat te verbeteren!

We willen ook zeker mevrouw Smets en mevrouw Curinckx en alle andere betrokken medewerkers van Vroedkunde Limburg bedanken omdat zij deze stage voor ons mogelijk maken. Mevrouw Smets heeft ons heel veel nuttige tips doorgegeven voor ons verblijf in Koutienso en ze heeft ons een bijkomende opleiding gegeven om onze verloskundige skills op punt te stellen. We zullen ze zeker en vast goed kunnen gebruiken.

Diegenen die we ook zeker niet mogen vergeten zijn onze ouders en onze vriendjes! Bedankt om ons de mogelijkheid te geven om te gaan en ons te steunen in deze avontuurlijke reis.

Wij zijn dus bijna vertrekkensklaar, maar we moeten eerst nog een aantal examens overleven!
Wij tellen alvast af tot D-day, 20 februari! :-)

Groetjes,
Ruth, Sara en Ilse!

Inge

Ik maak nu mijn examens met jullie pen! Hopelijk brengt ze veel geluk ;o).
Succes dames, ik ga jullie zeker volgen!

Valerie

Dag dames,

Het is dan eindelijk zo ver, na heel lange voorbereidingen kunnen jullie eindelijk vertrekken! Het enige wat ik hier aan kan toevoegen is, geniet. Jullie vertrekken naar één van de mooiste gebieden, waar jullie geweldige momenten gaan beleven met onvergetelijke mensen. Veeeeeel succes !