Mali bevalt bij ons!

Aankomst en dag 1 in Bamako

Hallo,

Op maandag 20 februari kon het grote avontuur eindelijk beginnen. Na een jaar vol voorbereidingen konden we vertrekken richting Bamako, Mali. Gepakt en gezakt met maar liefst 8 koffers kwamen we samen in Brussel Zuid. Hier hadden we de trein om 12u10. Omdat we toch wel benieuwd waren naar het totaalgewicht hebben we even alle koffers gewogen. Het verdict: 7x23 kg en 1x32 kg = 193 kg (exclusief handbagage). Gelukkig hadden we in Brussel nog veel hulp met dragen van de koffers (bedankt papa's en vriendjes).

Als snel stonden we er alleen voor. Met een klein hartje stapte we de TGV op richting Charles de Gaulle (Parijs). Eenmaal aangekomen zijn we onmiddellijk op zoek gegaan naar karretjes. Gelukkig is het verzamelen van de koffers goed gegaan en konden we ons zonder veel problemen naar de terminal begeven. Hier hebben we nog de 2 koffers met medisch materiaal laten inwikkelen. Als snel bleek dat we in tijdnood zaten en hebben we ons erg moeten haasten. Nadat we alle koffers hadden afgegeven, hebben we een sprintje ingezet. Aangezien de gate niet zo goed aangegeven stond verloren we nog meer tijd. Juist op het nippertje stapten we het vliegtuig op. Moe van het lopen en heel bezweet ploffen we in onze stoel neer. Door onvoorziene omstandigheden kunnen we pas om 17u45 opstijgen (in plaats van 16u10). Gelukkig was er aan boord voldoende entertainment (films, series, muziek, ...) en ging de tijd vrij snel om. Omstreeks 23uur zijn we geland in Bamako, de hoofdstad van Mali. Door ons goed teamwork konden we onze koffers vlotjes verzamelen. Met 2 karretjes reden we de warmte (26 graden) tegemoet en zagen we een bordje met onze namen. Boubacar van ToungaTours stond ons op te wachten. Er was slechts een stationwagen voorzien voor 3 meisjes met 8 koffers. Een hele opgave om alles in de auto te krijgen. Het resultaat: een volgeladen koffer, een volgestapelde achterbank met nog 1 plaatsje over voor Ilse en Ruth en een zeer krappe passagierszetel voor Sara die nog 2 rugzakken op haar schoot kreeg. We maakten onmiddellijk kennis met the african way of life and riding. =)

Eenmaal aangekomen in de bed and breakfast brachten we het thuisfront nog even op de hoogte en gingen we slapen. Ons kaarsje was uit!

Na een korte nacht maakten we ons klaar voor onze eerste dag in Bamako. We begonnen de dag met een lekker ontbijt (stokbrood, confituur, fruit, biessap, ...) en genoten van de omgeving. Omdat onze euro's hier niet bruikbaar zijn, hebben we bijna al ons geld omgewisseld in CFA's. We leken wel multimiljonairs (650 CFA = 1 euro). Nadien hebben we eentaxi genomen naar het centrum. Ons visum moest gelukkig niet meer verlengd worden (geldig voor 3 maanden) en het aanschaffen van een malitelkaart ging erg vlot (zie beneden). Na een tijdje begon ons maagje toch wel te knorren en zijn we op zoek gegaan naar iets om te eten. Na enkele tips van Ann gingen we op zoek naar de Sleeping Camel. Hier hebben we lekkere spaghetti gegeten en daarna waren we klaar voor een verfrissende duik in hotel L'amitié. Aangezien we de weg niet echt wisten, vroegen we om hulp en hadden we al snel een persoonlijke gids. Deze bleek jammer genoeg niet zo gemakkelijk weg te gaan dan hij gekomen was. Na het zwemmen en relaxen hadden we behoefte aan contact met het thuisfront. Gelukkig werkt skype hier vrij goed.

's Avonds trokken we er opnieuw op uit om een lekker hapje te gaan eten en hebben we alle 3 een lekkere pizza op. We hebben besloten om hier morgenvroeg te gaan ontbijten. We hebben onze laten overhalen door de uitgebreide keuze in de toonbank.

Bamako heeft ons zeker verrast in geuren en kleuren. Wat ons vooral opviel was:

• Het zeer drukke verkeer: auto's, brommers, voetgangers, fietsen, karren met ezels, camions, ... die allemaal door elkaar rijden en zich niks aantrekken van verkeersregels (door het rood rijden, voorrang nemen waar ze geen voorrang hebben, ...). Je hoort er ook constant getoeter. Dit is bedoeld als waarschuwing voor degene die voor je rijdt. Helaas is dit niet altijd succesvol. Een auto die stopte om ons over te laten, werd langs achter aangereden waarna de 2 gewoon verder reden. Door het drukke verkeer blijkt oversteken haast onmogelijk en levensgevaarlijk.
  • Het straatbeeld in Bamako: mensen die je aanklampen om dingen te kopen, het vele vuilnis langs de weg, alles wat je maar wenst is hier te koop (matrassen, banden, fietsen, kippen, hout, tenten, fruit, handtassen, ...), ...
  • De vele verbaasde blikken van de Malinezen.
  • Er waren heel veel mensen met een mondmasker. Dit vonden we in het begin een beetje vreemd maar al snel begrepen we waarom: de vele uitlaatgassen en de daarbij horende smog

Omdat het alweer een lange dag is geweest, gaan we nu moe en voldaan in ons bedje liggen.

Jullie kunnen ons altijd bereiken op ons malinees nummer.

Sara: 00223 66 66 93 68

Ilse: 00223 66 66 72 88

Ruth: 00223 66 66 72 90

Foto's:

Warme groetjes uit Bamako.

Ilse, Ruth en Sara

Dorien Vandenwijngaerden

Hé Ilse, Sara & Ruth,
Ik ben zo blij om te lezen dat alles daar zo goed verloopt! Julie mali-tel staat al opgeslagen in mijn GSM! Ik ben zo fier op jullie! Dikke kus!

Mama en papa van Ruth, Bart en An

We hebben met veel plezier jullie eerste verslag uit Mali gelezen. Dat jullie deze 'volksverhuizing' tot een goed einde gebracht hebben, verdient zeker ons respect! Geniet ook vandaag nog van het kleurrijke, maar o zo drukke en hektische Bamako. En morgen ... op naar het echte werk in Koutienso!

Ronny Meertens

Dag Ruth, Ilse en Sara. Prachtig om jullie avontuur zo op de voet te kunnen volgen. We gaan de blog bij al onze B@S-jes in Augustinus Bree blijven promoten en we gaan vooral de komende weken en maanden nog vele extra inspanningen leveren om zo veel mogelijk euro's voor jullie prachtige initiatief bij elkaar te krijgen. Ik wens jullie alvast heel veel succes! Geniet ervan en tot binnenkort.

bommie van sara

hallo het is heel mooi om te volgen ben blij dat jullie goed zijn aan gekomen nu de rest ik zal jullie volgen hoor ben voorzichtig alle drie

Sandra Johan en kits

hallo Sara Ilse en Ruth fijn dat jullie goed aangekomen zijn .Al heel wat mooie foto's gemaakt .We wensen jullie veel succes.dikke knuffels

Joyce & Simon

Heej lieve schat! en Ruth en Ilse natuurlijk ook!
allereerst willen we zeggen dat we het geweldig vinden wat jullie daar doen .
Het gaat een geweldig avontuur worden voor jullie allemaal en een hele hoop ervaring .
Maar we twijfelen er niet aan dat jullie het daar fantastisch gaan doen .
Wij wensen jullie enorm veel steun en moed !
en zullen elke week zeker kijken en het nieuwtje meevolgen !Dikke kussen

ouders van Sara

Dag Sara, Ilse en Ruth
Ook wij hebben jullie eerste verslag met veel plezier gelezen. Zo kunnen wij vanuit het thuisfront jullie belevenissen toch een beetje volgen.
Morgen naar Koutienso, de busreis zal ongetwijfeld een hele belevenis zijn!
Werk hard, ontspan wanneer het kan, maar vooral geniet van alle kleine dingen..
Heel veel groetjes van ons allen!

jenny spiessens

Dag Sara, dag meisjes, zoals verwacht was het al een avontuurlijke start maar jullie zijn echte plantrekkers!
Fijn om jullie enthousiast verhaal te volgen.
Geniet van alle verrassingen...en komt er eens een moeilijk moment dan hebben jullie zeker steun aan elkaar. Wens jullie tof begin in Koutienso.
lieve groetjes, Jenny

Dorien Loots

Heey schatjes!!

Ik zag eerst Ilse haar berichtje al op facebook dat jullie goed waren aangekomen, oef! :d

Ik heb me ook ingeschreven op jullie site dat ik elke keer een mailtje krijg als jullie er iets op zetten en bij deze kan ik direct het eerste verslag lezen ! :d

En WAW die foto's ! Het ziet er daar zo lekker warm uit! en wij maar in de kou :( maar inderdaad wel een beetje een drukke en vuile omgeving..

Wel fijn dat we ons zo al wat meer kunnen voorstellen door al die foto's !:d

Geniet er van en bruin goed! :p

xxx dikke kuss

Brigitte en Dirk

dag ilse, sara en ruth, wat een aangename verrassing om met jullie dagelijkse bezigheden via internet in contact te komen. zo te zien is het een hele belevenis. het is bewonderenswaardig van jullie drietjes om zo'n onderneming te doen. chapeau! we zijn benieuwd wat jullie ginds allemaal gaan zien, horen, ruiken, voelen en zo meer. hopelijk zullen jullie mooie, geslaagde bevallingen uitvoeren en zullen alle mama's en babytjes gezond en gelukkig zijn. dirk en ik volgen jullie zoveel mogelijk op. het zal telkens vol verwachting zijn om elk relaas te lezen. veel succes en wees voorzichtig. dag moedige meisjes!

N & K

Ilseeeeee!

ik ben zo blij te lezen dat de eerste dag zo goed ging. super de super. geniet ervan! je gaat dat goed doen.

liefs

K. en niels ook natuurlijk!

WILLY LOYENS

Lieve Sara, Je zal mij wel niet echt kennen, maar je oma werkt thuis en daardoor kennen we al heel wat verhalen en de omstandigheden waarin je nu bent. Zij leeft zeer fel met je mee. Haar hart is er vol van. Ik heb van haar de mooie foto's doorgestuurd gekregen. Het is heel leerrijk om te zien hoe men ginder leeft en in welke onvoorstelbare omstandigheden men daar leeft.We leven ook met jou mee en voelen ons betrokken en vol bewondering en waardering. Houd de moed er maar in ook als de heimwee soms zijn kop opsteekt. Dat is zeker normaal en vooral als je zo een fijne familiale relatie hebt met je familie en vooral met je oma. Ik hoop nog meer foto's te ontvangen en we wensen je in elk geval veel moed, ijver en voldoening niet tegenstaande alles. We leven met je mee . Veel warme en vriendelijke groeten vanuit Hoeselt
Willy Loyens en Maria Thijs